Foto's en verslag Seniorenreis 2016

De senioren hebben een gezellige vakantieweek beleefd  van 16- 20 mei 2016. Er al enkele foto's binnengekomen bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  Die kunt u al vast bekijken door te klikken op DEZE LINK  De foto's worden groter zichtbaar als u er op klikt. Wie zelf foto's wil delen kan deze sturen naar het redactieadres. Een zéér uitgebreid verslag leest u hieronder.

Seniorenreis 2016:

Maandag 16 mei (2e Pinksterdag)
Op 16 mei om half 9 was het een drukte van belang op de parkeerplaats van de kerk. Wat gaat de week ons brengen. Het begint al met een verrassing want Lia en Elly waren al heel vroeg in de kerk en hadden, ondanks het vroege uur, de koffie klaar.
Op reis met 42 senioren. De gemiddelde leeftijd heb ik niet berekend, maar die was aardig hoog. De bus vertrok keurig op tijd.
Het was inmiddels droog en af en toe kwam de zon al tevoorschijn. Na een goede reis, met een tussenstop voor koffie en appeltaart, kwamen we tegen half 1 aan bij ons hotel, het Stadshotel in Ootmarsum.
Na een heerlijke lunch eerst maar de koffer uitpakken en dan de stad in. Op 2e Pinksterdag is er in Ootmarsum van alles te doen maar ... helaas het weer zat niet mee. Regen!
Na het diner en de koffie werden we ingewijd in de historie en de gebruiken van Ootmarsum. Een boeiende geschiedenis waaraan we in de rest van de week nog verschillende keren werden herinnerd.

Dinsdag 17 mei.
Van 8 tot half 10 stond het ontbijt voor ons klaar. De vroege vogels waren al om 8 uur present en de langslapers of degene die wat meer tijd nodig hadden om op gang te komen kwamen wat later. De ochtend was vrij dus.... Ook dit jaar, op deze dag kwamen dominee en mevrouw Van der Hoeven op bezoek.
Om 13.00 uur stond de bus voor ons klaar voor onze eerste excursie naar steenfabriek 'De Werklust', een rijksmonument in Losser. We werden uitgezwaaid door de hoteleigenaresse en door dominee en mevrouw van der Hoeven. Via een mooie route kwamen we aan in Losser waar we onthaald werden met koffie/thee + en daarna werden we verdeeld in 2 groepen. We kregen een uitgebreid verhaal over het productieproces van de unieke Ossesteen in vroeger tijden én een rondrit met de Diema locomotief langs de kleigroeve. Het weer viel reuze mee, het was de hele middag droog en de zon liet zich geregeld zien.
Na het diner stond Bingo op het programma.

Woensdag 18 mei.
Deze keer stond de bus niet om 13.00 uur klaar, maar al om 9.00 uur. Er stond een dagtocht naar Duitsland op het programma.
Na een mooie rit was onze eerste stop de koffiepauze bij watermolen De Haarmühle in Ahaus-Alstätte, gebouwd in 1619. Gelukkig hadden we ook even tijd om een wandelingetje te maken door de prachtige omgeving. Juist in deze tijd is de natuur overweldigend mooi.
De volgende stop was Hotel Am Wasserfall in Lingen. Het was inmiddels lunchtijd en we werden verrast met een heerlijke lunch, ook nu weer in een prachtige omgeving. Ook hier konden we na de lunch nog even genieten van de natuur én van de waterval.
We vingen nog een glimp van kasteel Bentheim in Lingen en gingen op weg naar onze laatste bestemming: Nordhorn. Een stad waar winkelen geen straf is en waar het leuk toeven is op één van de aanwezige terrasjes.
Moe, maar voldaan kwamen we weer terug in ons hotel.
Na het diner konden we een spelletje doen, lekker lezen, kletsen of .... vroeg onder de wol.

Donderdag 19 mei.
Weer een rustige start. Om 13.00 uur stond de bus klaar voor een rit naar Goor waar we een bezoek gingen brengen aan het klompenmuseum. Bij aankomst werden we opgewacht door vrijwilligers en met accordeonmuziek liepen we naar het museum.
Daar troffen we Tom Janse die één van onze gasten kwam ophalen die op vrijdag een bruiloft had.
We werden onthaald op koffie/thee met echte Twentse krentenwegge.
Ook hier weer enthousiaste vrijwilligers die vertelden over het ontstaan en de ontwikkeling van de klomp. Nadat we het museum bekeken hadden werden de stoelen in de zon gezet en konden we luisteren naar gezellige accordeonmuziek. Spontaan ging de klomp rond!
's Avonds leek wel een voortzetting van de middag. We brachten een bezoek aan De Ootmarsumse Boerendansers (ontstaan in 1936 en meer info op www.boerendansers-ootmarsum.nl) en van menig gast gingen de beentjes van de vloer. We kregen informatie over de kleding, vooral over de muts! Hoe rijkelijker de kleding was versierd, hoe welgestelder was de boerin. En we zongen het Twentse volkslied. Nog gezellig wat na kletsen in de serre en dan alweer de laatste nacht.

Vrijdag 20 mei.
We waren vooraf geïnstrueerd over het verloop van deze laatste dag in Ootmarsum. Na het ontbijt allereerst de koffer inpakken want er werd een nieuwe groep verwacht. Wij zouden na de lunch vertrekken. Nog een wandeling , nog even genieten van de comfort van het hotel, een potje sjoelen... kortom voor elk wat wils. Na de 'warme' lunch stond om 13.00 uur de bus voor om ons weer naar huis te brengen. Moe, maar voldaan stapten we in de bus en na een voorspoedige reis waren we iets over 16.00 uur weer op de Kerkdreef, waar al een aantal 'afhalers' ons opwachtten.

We kijken terug op een mooie, gezellige midweek in Ootmarsum.
Bedankt familie Bults voor de hartelijke ontvangst, het heerlijke eten en jullie voortdurende inzet om het ons naar de zin te maken.
Bedankt reisgenoten dat jullie steeds op tijd waren.
Wij gaan aan de slag om het reisdoel voor 2017 te zoeken. Na Ootmarsum ligt de lat wel hoog!